Söndagsmatiné: Hemmabyggd jättekamera sätter skärpedjupet i fokus

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Hemmabyggd jättekamera sätter skärpedjupet i fokus

Att separera en person eller föremål från bakgrunden är ofta önskvärt. Nu tar DIY Perks skärpedjup till nya nivåer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En favoritkanal. Jäkligt bra byggen

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

DIY Perks är en favorit! Man blir alltid imponerad av vad han gör.

Permalänk
Medlem

Lite missvisande clickbait-titel iofs, hade förväntat mig att han byggde ihop en egen sensor, men det var ju bara ett objektiv han gjorde, dock ett jävligt imponerande sådant. Skulle gärna gå loss o ta massa kreativa bilder med ett sånt!

Permalänk
Medlem

Galet skärpedjup! Aldrig riktigt sett något liknande. Dock är det nog svårt att få till bra automation på ett sånt hemmabygge, den har sina begränsningar i användningsområde

Permalänk
Medlem

Coolt!
Fast - jag håller inte med om att ”kortare skärpedjup är bättre”. Alls.
I själva verket har porträttfotografer sedan 1800-talet kämpat med att få tillräckligt skärpedjup. Ateljeer med direkt solljus, ”tandläkarstolar” för att hålla huvuden stilla, senare studiolampor som gjorde att svetten rann, allt för att slippa luddiga näsor och öron som upplevs som märkliga - människor ser ju inte ut så.

Det är inget problem att med dagens vanliga kameror och linser få ett skärpedjup som är kortare än ett ögas djup. Och naturligtvis så suddiga nästippar man önskar.
Kort skärpedjup har varit en statussymbol sedan digitalkamerorna med små sensorer och mobiltelefonerna tog över majoriteten av bildskapandet. Med dagens mobiltelefoner kan man ju emellertid ställa in skärpedjupet till vad man vill, och betydligt flexiblare. Min förutsägelse är att de korta skärpedjupen kommer att tappa attraktionskraft i och med att det är tillgängligt för alla. Det är en effekt, ungefär som starburst-filtren som var populära ett tag. Mona Lisa hade inte luddiga öron, Abraham Lincoln inte suddig näsa.

Kameratillverkarna får ta sin tillflykt till birds in flight och arenasporter.

Permalänk
Medlem

Det var ett coolt projekt faktiskt

Går att få liknande effekt med "Brenizer metoden" - där man lappar ihop många bilder digitalt istället. Funkar bäst med bra glas, typ 80mm f1.4

https://sv.photography-secret.com/10083881-5-steps-to-rock-th...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Coolt!
Fast - jag håller inte med om att ”kortare skärpedjup är bättre”. Alls.
I själva verket har porträttfotografer sedan 1800-talet kämpat med att få tillräckligt skärpedjup. Ateljeer med direkt solljus, ”tandläkarstolar” för att hålla huvuden stilla, senare studiolampor som gjorde att svetten rann, allt för att slippa luddiga näsor och öron som upplevs som märkliga - människor ser ju inte ut så.

Det är inget problem att med dagens vanliga kameror och linser få ett skärpedjup som är kortare än ett ägas djup. Och naturligtvis så suddiga nästippar man önskar.
Kort skärpedjup har varit en statussymbol sedan digitalkamerorna med små sensorer och mobiltelefonerna tog över majoriteten av bildskapandet. Med dagens mobiltelefoner kan man ju emellertid ställa in skärpedjupet till vad man vill, och betydligt flexiblare. Min förutsägelse är att de korta skärpedjupen kommer att tappa attraktionskraft i och med att det är tillgängligt för alla. Det är en effekt, ungefär som starburst-filtren som var populära ett tag. Mona Lisa hade inte luddiga öron, Abraham Lincoln inte suddig näsa.

Kameratillverkarna får ta sin tillflykt till birds in flight och arenasporter.

Eller så finns det inget rätt eller fel.
Vissa bilder passar bättre med kort skärpedjup o andra med allting knivskarpt. Dock är det ju _mycket_ lättare att separera ett subjekt från resten med snabbare objektiv eftersom man slipper tänka på diverse ting i för o bakgrunden som kan störa bilden. Dessutom kan kortare skärpedjup ge en betyligt lugnare bild när allting förutom det man fotar bara är en mysig krämig smet.
Sen att porträttfotograferna på 1800-talet jagade stort skärpedjup är ju av exakt samma anledning varför folk jagar kort skärpedjup idag, nämligen för att det är svårt. Alltså på den tiden så fotade man på STORA glasplåtar som hade VÄLDIGT svårt att fånga in tillräckligt med ljus, så att fota med nånting annat än ett riktigt ljusstarkt objektiv som gav väldigt kort skärpedjup gick inte, så att lyckas fota med ett stort skärpedjup som var mer likt det våra ögon ger blev nån slags helig gral på den tiden.
Nu såhär nästan 200 år senare så fotar ju ~alla istället med mobilkameror med så gott som oändligt skärpedjup så vill man istället sticka ut lite genom att ha lite skön mjuk bakgrund istället.

O jag personligen som fotat i en 20 år nu o med en fullformatare med ljusstarka objektiv i 10 år så tycker jag det är gött med valmöjligheten att välja bländare som passar var bild, men med en standard på runt f1.8 på min goto-45mm, det ger ett lagomt släpp.
Hade jag haft tillgång till DYI-perks stora klump till objektiv så hade jag som sagt lekt som fan med det o försöka ta bilder som verkligen utnyttjar den knivbladstunna skärpedjupet på nåt kul o passande sätt. Fotografering är en kreativ hobby där man faktiskt får göra precis som man vill

Permalänk
Medlem

DIY kanalen skulle gärna få hjälpa mig bygga ställbar ratt till racingriggen. Motorerna och linjära lagren ser mumma ut.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Eller så finns det inget rätt eller fel.
Vissa bilder passar bättre med kort skärpedjup o andra med allting knivskarpt. Dock är det ju _mycket_ lättare att separera ett subjekt från resten med snabbare objektiv eftersom man slipper tänka på diverse ting i för o bakgrunden som kan störa bilden. Dessutom kan kortare skärpedjup ge en betyligt lugnare bild när allting förutom det man fotar bara är en mysig krämig smet.
Sen att porträttfotograferna på 1800-talet jagade stort skärpedjup är ju av exakt samma anledning varför folk jagar kort skärpedjup idag, nämligen för att det är svårt. Alltså på den tiden så fotade man på STORA glasplåtar som hade VÄLDIGT svårt att fånga in tillräckligt med ljus, så att fota med nånting annat än ett riktigt ljusstarkt objektiv som gav väldigt kort skärpedjup gick inte, så att lyckas fota med ett stort skärpedjup som var mer likt det våra ögon ger blev nån slags helig gral på den tiden.
Nu såhär nästan 200 år senare så fotar ju ~alla istället med mobilkameror med så gott som oändligt skärpedjup så vill man istället sticka ut lite genom att ha lite skön mjuk bakgrund istället.

O jag personligen som fotat i en 20 år nu o med en fullformatare med ljusstarka objektiv i 10 år så tycker jag det är gött med valmöjligheten att välja bländare som passar var bild, men med en standard på runt f1.8 på min goto-45mm, det ger ett lagomt släpp.
Hade jag haft tillgång till DYI-perks stora klump till objektiv så hade jag som sagt lekt som fan med det o försöka ta bilder som verkligen utnyttjar den knivbladstunna skärpedjupet på nåt kul o passande sätt. Fotografering är en kreativ hobby där man faktiskt får göra precis som man vill

Naturligtvis! 😀
Jag är lite äldre i gården, så jag var med när kort skärpedjup blev poppis, och har fotograferat med både bladfilm och mellanformatsfilm där det korta skärpedjupet var ett problem. Idag, som sagt, är det tillgängligt på mobiltelefoner för dem som har lust att justera efter behag efter bilden är tagen.
Visst skall man experimentera med skärpedjup! Men jag förutspår ändå att det korta skärpedjupets tid i rampljuset närmar sig sitt slut i och med att det numera är tillgängligt för kreti och pleti.

Permalänk
Medlem

Nu var nog subjektet också rätt så suddigt och det är svårare att korrigera i efterhand än det är att få till en snygg bokeh med ett skarpt original. Men visst är själva byggandet den stora behållningen med hans skapelser. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Naturligtvis! 😀
Jag är lite äldre i gården, så jag var med när kort skärpedjup blev poppis, och har fotograferat med både bladfilm och mellanformatsfilm där det korta skärpedjupet var ett problem. Idag, som sagt, är det tillgängligt på mobiltelefoner för dem som har lust att justera efter behag efter bilden är tagen.
Visst skall man experimentera med skärpedjup! Men jag förutspår ändå att det korta skärpedjupets tid i rampljuset närmar sig sitt slut i och med att det numera är tillgängligt för kreti och pleti.

Själv började jag fotografera med 120-film för att gå över till 135.

Det går ju som med allt mode i fotograferingen vad det gäller olika filter (som idag är mycket vanligt bland mobilfotografer) eller för den delen den jobbiga trenden för några år sedan när alla pressbilder skulle vara sneda eller inte att förglömma, ett skylight-filter med vaselin eller stå i mörkrummet och pjatta.

Personligen tror jag att mobilkameror kommer ta över den stora marknad som tidigare hölls av "Instamatic"-fotografer helt och systemkameror kommer att fortsätta användas av gruppen entusiaster och professionella fotografer som vill ha lite mer kontroll över fotograferandet, istället för att använda en mängd filter i post för att nå samma eller åtminstone ett snarlikt resultat.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Mona Lisa hade inte luddiga öron, Abraham Lincoln inte suddig näsa.

Mona Lisa hade haft ett suddigt öra om den inte var täckt med hår. Hela sidan av huvudet är en mörk skugga utan skarpa detaljer. Leonardo använde också kontrast i både ljus och färg för att separera subjektet från bakgrunden, något som inte alltid är så lätt göra för en fotograf. Faktum är att alla konstnärer som är värda sitt salt är selektiva med hur hårda/mjuka kanter/detaljer ska vara och var de ska placeras, och vilka som helt ska försvinna (i skugga exempelvis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Coolt! Fast - jag håller inte med om att ”kortare skärpedjup är bättre”. Alls.

Jag tror att anledningen till att många är så fascinerade av kort skärpedjup är att majoriteten av bilder idag tas av mobilkameror. Ofta av väldigt god kvalité, särskilt i vidvinkel och dagsljus, men det som saknas är just möjligheten för kort skärpedjup (p.g.a. de små sensorerna). I vissa fall finns en "porträtt"-inställning som suddar ut bakgrunden i mjukvara, men resultatet blir ju... sådär. Kort skärpedjuop kan ge jättefina bilder och häftiga effekter, men för reguljär porträttfotografering i studio (för t.ex. användning på företagets hemsida eller skolfoto etc) är det bättre med större skärpedjup och kontrollerad bakgrund. Då är det viktigare med rätt avstånd (~ 2 meter) för bra perspektiv, vilket är det vanligaste problemet med mobilporträtt.

Skrivet av Johan_G3:

Personligen tror jag att mobilkameror kommer ta över den stora marknad som tidigare hölls av "Instamatic"-fotografer helt och systemkameror kommer att fortsätta användas av gruppen entusiaster och professionella fotografer som vill ha lite mer kontroll över fotograferandet, istället för att använda en mängd filter i post för att nå samma eller åtminstone ett snarlikt resultat.

Det du beskriver har redan hänt sedan flera år... "Instamatic"-fotografer är väldigt sällsynta nuförtiden, de har i det närmaste helt gått över till mobilkameror.

Permalänk
Medlem

Gillar inte alls att ena eller det andra blir suddigt, tycker bättre knivskarp bild hela ytan ,bild,film spel och vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jake61:

Gillar inte alls att ena eller det andra blir suddigt, tycker bättre knivskarp bild hela ytan ,bild,film spel och vidare

Då bör du inte bygga denna kamera

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Bildexpert

Jag gillar konceptet. Att kunna få ett riktigt snävt skärpedjup på avstånd utan att ha en helvetiskt lång brännvidd är riktigt fascinerande. Som han nämner i videon ger det intrycket av att subjekten framstår miniatyrer och det skapar en mycket surrealistisk look. Att det som är i fokus ändå blir lite suddigt känns som en helt okej bieffekt. Skulle man lägga på lite mer kontrast på det där materialet hade man kunnat få lite blooming vilket ger en rätt mysig retrokänsla.

Personligen har jag svårt för fejkat skärpedjup som man får i mobiltelefoner och datorspel (även om det finns undantag förstås), medan optiskt skärpedjup är riktigt trevligt när det nyttjas rätt. Sedan kan man förstå ta otroligt vackra bilder med oändligt skärpedjup också förstås, men jag tycker att det generellt sett är både roligare och enklare att skapa något bra när man nyttjar skärpedjupet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag gillar konceptet. Att kunna få ett riktigt snävt skärpedjup på avstånd utan att ha en helvetiskt lång brännvidd är riktigt fascinerande. Som han nämner i videon ger det intrycket av att subjekten framstår miniatyrer och det skapar en mycket surrealistisk look. Att det som är i fokus ändå blir lite suddigt känns som en helt okej bieffekt. Skulle man lägga på lite mer kontrast på det där materialet hade man kunnat få lite blooming vilket ger en rätt mysig retrokänsla.

Personligen har jag svårt för fejkat skärpedjup som man får i mobiltelefoner och datorspel (även om det finns undantag förstås), medan optiskt skärpedjup är riktigt trevligt när det nyttjas rätt. Sedan kan man förstå ta otroligt vackra bilder med oändligt skärpedjup också förstås, men jag tycker att det generellt sett är både roligare och enklare att skapa något bra när man nyttjar skärpedjupet.

Något off-topic, men DOF effekter i datorspel är en styggelse om man fotograferat. Så som det mänskliga ögat+hjärnan funkar är alltid allting i fokus, och även om man hackar det systemet genom att t.ex. fokusera på en penna 30cm från ögat men koncentrerar sin perception på bakgrunden så är ändå allting i princip skarpt om fokusplanet är en meter från ögat pga ögats brännvidd och bländare. Så att objekt 5m från betraktaren i spelen är skarpa medan bakgrunden är oskarp antyder att vi har att göra med ett 200mm objektiv vid f2.8 eller något liknande - fast FOV är 90 grader. Wtf? (För att inte tala om när min first person view barbarian är på väg ner från berget och hans ögon plötsligt producerar lens flare. Med fem bländarlameller. Och antagligen är linsen från före andra världskriget, för det verkar inte finnas någon antireflexbehandl…. ammenvaffan?) 😀

Permalänk
Medlem

Om jag skulle bygga något liknande så skulle jag nog hellre bygga detta: https://youtu.be/HxwhCmO90UQ Det är en väldigt extremt bra tele på dessa Zele objektiv. Och ännu coolare när det görs i ett stycke glas.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Ögat har bara fokus på ett mycket litet område. Håller med om att lensflare i spel blir löjligt om det inte ska simulera fotografering som i CP2077.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Då bör du inte bygga denna kamera

försöker du vara rolig, har jag skrivit att jag skulle bygga nåt buffo ?

Permalänk
Medlem

Tyckte att den där DIY "Linsen" gjorde att det såg ut som miniatyrer....